Estem més o menys a meitat del curs 2020–21 i us volíem presentar un resum de les actuacions de la Vocalia de mobilitat.
Marc de referència
El gener del 2020, per avaluar el funcionament dels camins escolars, l’Ajuntament de Badalona va demanar a les escoles implicades en el projecte que fessin una enquesta entre les famílies. En el cas de Progrés, la participació va ser de 70%. Com que aquesta xifra és molt més alta que l’assistència de famílies a les assemblees de l’AFA, fem servir els resultats de l’enquesta com a base per a les actuacions de la vocalia, encara que també disposem de més documentació i informes anteriors. Tot aquest material es pot consultar al web de l’AFA.
L’enquesta ens diu, de manera molt resumida:
- La majoria de les famílies assenyala com a molt preocupant els següents temes: autonomia nens i nenes, seguretat viària en el desplaçament a l’escola, civisme a la via pública, soroll, qualitat de l’aire, crisi climàtica.
- Tant per la zona d’influència de l’escola com pels voltants directes de la escola, s’assenyala preocupació per:
- l’estat dels vials, la falta de senyalització i d’elements de seguretat;
- la intensitat i la velocitat de trànsit, i el comportament dels conductors de vehicles a motor.
- Demandes més freqüents pels voltants de l’escola:
- cruïlla Indústria/Providència: més mesures de seguretat,
- tram d’Eduard Maristany al costat de l’escola: que no hi puguin entrar cotxes.
- Moltes famílies demanen més control actiu per part de la Guàrdia Urbana i la introducció de mesures per limitar el trànsit i la velocitat dels vehicles.
- Quant a espai per aparcar, hi havia tres demandes:
- més espai per a vehicles no contaminants;
- una zona assignada a l’escola per càrrega i descàrrega, i per alumnat amb mobilitat reduïda;
- augment de places d’aparcament per a bicicletes i patinets.
Aquest és el nostre marc de referència per actuar.
I hi hem d’afegir dos condicionants més:
1) La problemàtica derivada de les mesures excepcionals per la COVID-19 —en el nostre cas, el més crític és l’entrada i sortida al pati gran des de la reixa del carrer d’Indústria.
2) El canvi de velocitat màxima a 30 km/h a la majoria de les vies urbanes que ha d’entrar en vigor a tot l’Estat el mes de maig.
Actuacions
Escrivim instàncies a l’Ajuntament, ens hem registrat com a membres del Grup de Treball de Camins Escolars de la Comissió Municipal de Mobilitat, col·laborem amb les AFA d’altres escoles i amb FAMPAS Badalona, aprofitem les possibilitats de presentar demandes en els mitjans, i mantenim contactes amb representants dels partits polítics locals.
Camins escolars
Som membres del Grup de Treball de Camins Escolars de la Comissió Municipal de Mobilitat. Aquest Grup de Treball serveix d’enllaç entre ciutadans i entitats, i l’administració. Estem a l’espera de rebre la primera convocatòria de reunió.
Al llarg dels darrers anys, el projecte de Camins Escolars s’ha dirigit principalment als alumnes de les escoles, i ha proposat activitats de conscienciació, informació i educació. Ara, veient que els alumnes estan prou conscienciats i que la situació del trànsit ha empitjorat des de la inauguració del Camí a la nostra zona, volem aconseguir un canvi d’enfocament i demanar que el projecte es dirigeixi a tots els usuaris de la via pública i que es busquin maneres de fer efectiu el dret dels nostres fills i filles d’anar pel carrer amb seguretat.
Cruïlla dels carrers d’Indústria i Providència
Continuem demanant millores de seguretat i mesures de control de trànsit per aquest lloc, per on ha de passar la majoria de les famílies de Progrés cada dia. Hem enviat instàncies, hem parlat amb tècnics de via pública, hem intervingut a la sessió plenària de l’Ajuntament i hem fet entrevistes amb alguns polítics locals. Des de fa uns pocs mesos, comptem amb la presència irregular de la Guàrdia Urbana. Hi ha dies que venen, i dies que no. Alguns dies es dediquen a regular el trànsit a la cruïlla, altres que només estan observant. Nosaltres no tenim constància del calendari d’actuacions, ni del tipus d’actuacions que preveuen.
Entrada pel pati gran del carrer d’Indústria
Per entrar al pati, els alumnes han d’esperar torn sobre una vorera que no és molt ampla i no permet respectar la distància de seguretat (mesures COVID) ni entre alumnes que es creuen ni entre alumnes i altres vianants. La direcció de l’escola des de juliol està demanant una solució a l’Ajuntament, i nosaltres ens hi vam afegir al principi del curs. La mesura prevista és una sèrie de tanques al llarg de la vorera, amb una part mòbil davant de la reixa d’entrada al pati. Fins ara, no hem aconseguit una resposta clara de l’Ajuntament.
Carrer d’Eduard Maristany
Fa molt temps que estem demanant que l’Ajuntament faci les reparacions pendents, que torni a col·locar els elements de seguretat que han desaparegut, i que ampliï l’aparcabicis que va quedar malmès pels impactes dels vehicles. D’això hem aconseguit l’ampliació de l’aparcabicis. No han reparat el paviment, ni han tornat a posar els elements de seguretat. L’Ajuntament sí que ha instal·lat a finals de gener uns bancs de pedra que, en certa manera, aporten més seguretat a una part d’aquesta zona. Haurem d’agafar un temps per mirar com funcionen, però d’entrada ho valorem positivament. Cal observar que tant l’aparcabicis com els bancs son elements “de segona mà”. Molt sovint, el “pressupost” forma part de les reaccions de l’Ajuntament a les demandes de la ciutadania, però en aquest cas hem tingut sort, i estem molts contents de poder formar part d’iniciatives de reciclatge.
Aparcament de vehicles
Tot i que no ha sorgit la demanda en l’enquesta, hem observat una clara necessitat de tenir un espai reservat per a cotxes que porten alumnes que sigui legal i segur. Hem proposat a l’Ajuntament habilitar zones conegudes com “Petó i adéu” i que ja funcionen amb èxit a altres ciutats catalanes. Són zones d’aparcament reservades en horari d’entrada i sortida perquè les famílies que porten els fills a escola amb cotxe puguin parar bé sense interrompre el trànsit i acomiadar els menuts a peu de vorera des del vehicle. Aquestes places estan combinades amb zona blava o càrrega i descàrrega de mercaderies segons les zones. Per promocionar l’assumpte, hem enviat una instància i hem fet entrevistes amb alguns polítics. Estem pendents de la primera reunió de Grup de Treball de Camins Escolars com una altra via per presentar aquesta demanda.